ПРОМОЦИЈА ИНКЛУЗИВНОГ ОБРАЗОВАЊА ОНЛАЈН КАМПАЊА У ПРОЈЕКТУ „УЧИМО СВИ ЗАЈЕДНО“

 29. новембар 2024.


Кључна улога институција општине Сурдулица у подршци инклузивном образовању

На територији општине живи велики број деце из сиромашних породица од којих је скоро половина ромске националности, као и значајан број деце са сметњама у развоју и инвалидитетом. Деци и младима из осетљивих група неопходна је подршка у виду обезбеђивања основних животних потреба, подршке у учењу, као и психосоцијална подршка како би превазишли изазове са којима се суочавају, попут сиромаштва, изолације и дискриминације. Важно је да постоји систем који пружа редовну и квалитетну подршку, како би сваком детету било доступно квалитетно образовање на које свако дете има право без обзира на околности у којима одраста. Полазна тачка овог система је национална политика инклузивног образовања, а политике Општине Сурдулица полазе од националних стратешких циљева и своје мере усклађују са њима.

Са циљем даљег унапређивања квалитета инклузивног образовања, Општина Сурдулица, у партнерству са Центром за социјални рад Сурдулица, Сурдуличким  културним центром, Центром за развој потенцијала „БИЛ ТИМ“ и ОШ „Пера Мачкатовац“ учествују у пројекту „Унапређени равноправни приступ и завршавање предуниверзитетског образовања за децу којој је потребна додатна образовна подршка – Учимо сви заједно “, а који спроводе Министарство просвете и УНИЦЕФ, уз подршку Европске уније.

Спровођењем активности у општини Сурдулица, општина ствара могућности за напредовање деце предшколског и школског узраста, доприносећи не само њиховом развоју већ и оснаживању породица на територији општине Сурдулице. Само различити смо комплетни, као што азбуку чине само сва различита слова. Активности општине подстичу заједништво, поштовање различитости и неговање вредности инклузивног образовања и социјалне инклузије.

 

Инклузивно образовање на територији општине Сурдулица: Заједно смо успешнији

Квалитетно, доступно и праведно образовање основно је право сваког детета. Како би оно било реализовано, образовни систем дужан је да уважава индивидуалне могућности и ситуације у којима се налази свако дете. Ово значи да деца, која се из било ког разлога сматрају припадницима „осетљиве групе“, ни у ком случају не смеју бити изостављена.

Управо из овог разлога, циљ инклузивног образовања је да омогући сваком детету, подједнаку шансу за квалитетно образовање без дискриминације, како би у потпуности остварило своје потенцијале. Овај приступ подразумева укључивање сваког детета у вршњачку заједницу, начин рада прилагођен потребама сваког детета као и додатну образовну подршку у ситуацијама када је она потребна. На тај начин, руше се предрасуде и стереотипи  и елиминише дискриминација, а сваком детету пружа се прилика да расте и развија се. Кроз своје разноврсне надлежности, јединице локалне самоуправе приступ инклузивном образовању могу да прилагоде својим најосетљивијим заједницама, детаљно пратећи планирање, реализацију и евалуацију потребних мера подршке.

Инклузивно образовање је кључна вредност нашег образовног система. Полазна тачка овог система је национална политика инклузивног образовања, а политике Општине Сурдулица полазе од националних стратешких циљева и своје мере усклађују са њима. Кроз приступ који уважава развојне капацитете и потенцијале сваког детета, инклузивно образовање омогућава детету да оствари свој пуни потенцијал. Како би се овај циљ остварио и како би инклузивно образовање постало универзални принцип на ком се заснива систем образовања и васпитања у Србији, спроводи се и пројекат „Унапређени равноправни приступ и завршавање предуниверзитетског образовања за децу којој је потребна додатна образовна подршка – Учимо сви заједно“. Овај пројекат који спроводе Министарство просвете и УНИЦЕФ, уз подршку Европске уније, настоји да омогући равноправни приступ образовању за децу из свих осетљивих група, што се реализује кроз унапређење система и квалитета образовања као и сарадњу актера на националном и локалном нивоу.

Општина Сурдулица препознала је значај инклузивног образовања и улогу пројекта и као једна од 20 ЈЛС, придружила се пројекту „Учимо сви заједно“.

„Заједно смо успешнији“ је слоган под којим се спроводи низ активности у општини Сурдулица у оквиру пројекта „Учимо сви заједно“. У оквиру пројекта се, између осталог, спроводи подршка ученицима са сметњама у развоју који похађају ОШ „Пера Мачкатовац“ али и другим ученицима на територији општине, набавља дидактички материјал и школски прибор за ученике, организују радионице за родитеље као и обуке за наставнике. Активности спроводе Општина Сурдулица, у сарадњи са Центром за социјални рад Сурдулица, Сурдуличким  културним центром, Центром за развој потенцијала „БИЛ ТИМ“ и ОШ „Пера Мачкатовац“.

Кроз поменуте активности у општини Сурдулица препознају се потребе и цене различитости све деце, чиме се ствара осећај припадања и добробити за све, док су  родитељи информисани и оснажени да подрже дете. Само различити смо комплетни и као што азбуку чине различита слова, сва деца,  „Од А до Ш“, треба да буду прихваћена у школској и локалној заједници и друштву уопште како би била равноправна и остварила свој пуни потенцијал.

 

Инклузивно образовање у пракси: Резултати општине Сурдулица

Инклузивно образовање стратешки је циљ Републике Србије и као такво део је Стратегије развоја образовања и васпитања Републике Србије до 2030. године на националном, регионалном и локалном нивоу. Полазна тачка је национална политика инклузивног образовања, а политике Општине Сурдулица полазе од националних стратешких циљева и своје мере усклађују са њима. Инклузивно образовање, као стратешки циљ Министарства просвете, подржава и пројекат „Унапређени равноправни приступ и завршавање предуниверзитетског образовања за децу којој је потребна додатна образовна подршка – Учимо сви заједно“, а који реализују Министарство просвете и УНИЦЕФ, уз подршку Европске уније, како би се остварила додатна подршка за децу из осетљивих група.

На територији општине Сурдулица где живи велики број деце из сиромашних породица као и значајан број деце са сметњама у развоју и инвалидитетом, Општина Сурдулица, у сарадњи са Центром за социјални рад Сурдулица, Сурдуличким  културним центром, Центром за развој потенцијала „БИЛ ТИМ“ и ОШ „Пера Мачкатовац“ спроводи низ активности у циљу унапређења инклузивног образовања.

Кључни постигнути резултати настали у оквиру пројекта „Учимо сви заједно“ су:

  • 16 представника општине Сурдулица учествовало је у студијској посети општини Рашка у циљу успостављања сарадње, размене искустава о раду интерресорне комисије и формирању интерсекторског тела као и упознавања са иновативним социјалним услугама које се реализују у општини Рашка као примеру добре праксе у Србији
  • Деца са сметњама у развоју, заједно са другом децом, редовно учествују у раду различитих секција
  • Набављена је опрема, књиге и дидактички материјал за рад са децом
  • 20 наставника прошло обуку за рад са децом у ризику од напуштања школовања
  • Одржане инфо-радионице за унапређивање родитељских компетенција
  • 100 ученика у ОШ “Пера Мачкатовац” добило је школски прибор
  • Реализована два округла стола за релевантне актере у инклузивном образовању,
  • Формирана је локална мрежа за подршку инклузивном образовању

Уз додатне материјале, објаве на друштвеним мрежама и преко локалних медија, шира јавност такође је информисана о постигнутим резултатима.

Кроз активности локалних институција општине Сурдулица најосетљивија деца и млади на територији општине имају прилику да остваре свој пуни потенцијал. Комплетни смо само када смо сви заједно и учимо онда када учимо сви заједно.