Srednje škole
Na teritoriji opštine Surdulica postoje 3 srednje škole: Gimnazija, Poljoprivredno- šumarska škola i Tehnička škola. Svojim profilom i zanimanjima koja se stiču po završetku ovih škola prate se potrebe opštine i okruženja, što potvrđuje popunjenost kapaciteta od 100%. Veliku prednost predstavlja internat koji omogućava smeštaj dela učenika koji ne stanuju u opštini Surdulica, tako da se na dugi rok obezbeđuje popunjenost kapaciteta škola.
Gimnazija je smeštena u zgradi poljoprivredne škole i ima jedan sprat, što zadovoljava potrebe. Školi gravitiraju učenici sa teritorije opštine Surdulica, kako i iz okolnih opština iz Pčinjskog okruga, pa i šire. Budući da su sada zastupljeni opšti i jezički smer, postoji perspektiva ka daljoj specijalizaciji.
Poljoprivredno-šumarska škola je, izuzev one u Kraljevu, jedina škola u Srbiji ovakvog profila, pa joj gravitiraju i đaci iz Niša, Pirota, Vranja, Leskovca i drugih opština iz šireg okruženja. Obrazovni profili su: poljoprivredni tehničar, tehničar hortikulture, veterinarski tehničar, šumarski tehničar. Škola raspolaže veoma velikim posedom gde su na oko 19ha zastupljeni: šuma, plantaže, povrtnjak, vinograd, živinarnik i drugi prateći sadržaji i svi oni se koriste. Perspektivno se može očekivati da se uz postojeće sadržaje oformi manja istraživaka stanica.
Tehnička škola se sastoji iz 2 objekta od kojih novi još nije uveden u funkciju, a stari je dobrog boniteta. Školi gravitiraju đaci iz okruga i šire, odnosno iz: Bosilegrada, Vranja, Leskovca, itd. Postoji potreba za proširenjem kapaciteta (sale, garaže, poligoni..), posebno zbog novouvedenih profila: saobraćajni tehničar, vozač motornih vozila.
Pored ovih zastupljeni su i sledeći profili: elektrotehničar automatike, elektrotehničar računara, elektromonter, autoelektričar, mašinski tehničar za kompjutersko konstruisanje, automehaničar, mašinbravar i tehničar za održavanje radio-i video-opreme.
Akuelni statistički podaci za teritoriju opštine Surdulica ukazuju da je broj populacije srednješkolskog uzrasta daleko veći od kapaciteta navedenih srednjih škola (koje su popunjene 100%); no, sudeći prema obrazovnoj strukturi stanovništva, svega oko 40% stanovništva ima završenu srednju školu, odnosno možemo reći da ne postoji težnja celokupne populacije ove starosne grupe da nastavi školovanje. Sa druge strane, programi upisa u srednje škole na teritoriji središnje Srbije u poslednjih nekoliko godina teže obezbede mesta u srednjeobrazovnim ustanovama za oko 80-90% ove populacije. Iz svega možemo zaključiti da bi perspektivno trebalo stvarati uslove za prostorne rezerve u kapacitetu srednješkolskog obrazovanja u Surdulici, idući u susret sa jedne strane demografskoj slici, a sa druge strane – iskazanim potrebama privrede u pogledu obrazovanja kadrova, kao i opštoj potrebi sticanja srednjeg obrazovanja za najveći deo populacije.