Примарна и секундарна здравствена заштита
Степен развијености мреже здравствених сервиса посматран је релативно према степену развијености ове мреже на нивоу средишње Србије. У средишњој Србији просечно 2,11 насеља и 2896 становника гравитира једном здравственом пункту, а истовремено је 396 становника упућено на 1 лекара, што је, посматрано у ширем контексту, релативно лоша ситуација.
У односу на републички ниво, општина Сурдулица спада у категорију испод просека Србије према параметру развијености мреже (3.73 насеља по једном здравственом пункту), а у категорију изнад просека према параметрима оптерећености/искоришћености здравствених сервиса (287 становника на једног лекара; просечно 2017 становника гравитира једном здравственом пункту).
Чак 30 насеља, односно 73% укупног броја насеља немају никакав вид примарних здравствених сервиса, што је истовремено ситуација за 7943, односно 35,8% становника општине Сурдулица.
У односу на своје регионално окружење Сурдулица има повољнију ситуацију.
У погледу организације рада, сталне службе су у оквиру Дома здравља Сурдулица и здравствених станица, док је повремена служба организована једном недељно у амбулантама.
Све сталне и повремене службе имају у свом саставу бар по једног лекара. Просторна дистрибуција објеката на територији општине је равномерна и релативно повољна. Као критеријум ефикасности једног здравственог пункта узета је попуњеност капацитета у распону од 60-75% и у односу на њега се опредељује задржавање, односно промена намене здравственог објекта. Промени намене истурених здравствених пунктова се прибегло када је попуњеност капацитета била мања од 40%.
Капацитет свих објеката здравствених сервиса (према броју запослених) је одговарајући.
Грађевински квалитет и опремљеност објеката је већином веома добар, будући да је више објеката скоријег датума, а 2 су реновирана.
Општа болница у Сурдулици једина опслужује становништво општине у погледу стационарног лечења (ако изузмемо лечење пацијената са територије општине у Специјалној болници за ТБЦ и друге неспецифичне плућне болести) и располаже капацитетом од 174 постеље, што значи 7,84 постеље на 1000 становника.
Приватна медицинска пракса је веома мало заступљена.
Заступљеност објеката и сервиса здравствене заштите
Насеље |
Тип установе |
Специјална болница Сурдулица |
Болница за ТБЦ и друге неспецифичне плућне болести; више павиљона и др. Објеката (управа, екон. зграда, итд.) Регионални, републички значај; Тренутно око 100+50 постеља (потенцијално око 600) Посебне споменичке, историјске и амбијенталне карактеристике;парк са веома квалитетним зеленилом; око 11 ха четинарске шуме; Велики посед у склопу комплекса –укупно 13,3 ха |
Општа болница – ЗЦ Сурдулица |
174 постеље Хируршко одељење, интерно одељење, гин.-акуш. одељење, дечје одељење |
Дом здравља - ЗЦ Сурдулица |
|
Здравствена станица Власина Округлица |
|
Здравствена станица Клисура |
|
Здравствена станица Јелашница |
|
Амбуланта медицине рада Бело Поље |
|
Здравствена амбуланта Мачкатица |
Повремена служба (Посета лекара 1 недељно из Сурдулице) |
Здравствена амбуланта Власина Рид |
Повремена служба (Посета лекара 1 недељно из В.Округлица) |
Здравствена амбуланта Божица |
Повремена служба (Посета лекара 1 недељно из В.Округлица) |
Здравствена амбуланта Власина Стојковићево |
Повремена служба (Посета лекара 1 недељно из Клисуре) |
Здравствене службе и установе на територији општине Сурдулица обухватају три нивоа пружања услуга: примарни, секундарни и специјализовани, тако да у погледу разновсрсности понуде здравствених служби Сурдулица спада у веома добро развијене општине. Међутим, у погледу примарне заштите није развијена мрежа установа, односно просторна дистрибуција није равномерна. Велики део насеља нема ни повремене ни мобилне здравствене службе као опцију, а од оних који их имају значајно је напоменути да се посета лекара одвија само једном недељно. Равноправност у доступности служби примарне здравствене заштите није остварена ни према радијусу опслуживања, ни према броју гравитирајућих становника. Ако се има у виду да је ово сервис који прихвата око 80% потреба везаних за здравствене услуге, утолико је податак значајнији и упућује на потребу за интервенцијом.
У погледу реорганизације службе примарне здравствене заштите потребно је обратити пажњу на насеља са високом позицијом у мрежи насеља (нпр. центри заједнице села, центри I и II реда) а која немају никакав вид здравствених сервиса, као и на она насеља која својом демографском величином испуњавају услов прага рационалне организације јавних служби (већа од 1000становника). У обзир треба узети и насеља од 500-1000 становника, поготово ако би њихово укључивање допринело просторно равномернијој дистрибуцији здравствених служби. Планска интервенција у домену развоја ових служби свакако не може без подршке развоја путне мреже ради обезбеђивања комфорнијег путовања са сврхом доласка у здравствену установу.