Основне школе
У средишњој Србији просечно 1,4 насеља гравитира једној основној школи, при чему су узета у обзир и истурена одељења до 4 разреда ОШ. Просечно 193 ученика похађа 1 школу у Србији. У општини Сурдулица има велики број истурених одељења ОШ од којих многа нису у функцији, тј. гасе се, док је број матичних основних школа много мањи (свега 7).
Стога је и слика о опремљености подручја општине основним школама битно различита ако посматрамо само матичне, односно и истурена одељења. У првом случају, мрежа је веома сведена и има 5,85 насеља по једној ОШ, што је знатно испод просека Србије али истовремено 322 ученика по школи, што се може сматрати рационалном организацијом.
Ако узмемо у обзир и истурена одељења, (од којих је 10 угашено или се гаси) онда мрежа делује развијенија јер 1,46 насеља гравитира једном пункту ОШ (што је приближно ниво републичког просека), али је истовремено просечан број ученика по ОШ веома мали (78 уч./по ОШ) и далеко испод границе рационалне и економски оправдане организације. Регионално окружење има сличне карактеристике развијености мреже објеката основног образовања као што је у општини Сурдулица.
Заступљеност објеката основног образовања
Насеље |
Тип школе |
Број ученика |
Статус |
Клисура |
Матична |
11 |
Активно |
Драинац |
Истурено одељење |
|
Угашено |
Кострушевац |
Истурено одељење |
|
Угашено |
Сухи Дол |
Истурено одељење |
|
Угашено |
Божица |
Матична |
21 |
Активно |
Топли До |
Истурено одељење |
2 |
Активно |
Дејаново |
Истурено одељење |
|
Угашено |
Златаново |
Истурено одељење |
|
Угашено |
Власина Округлица |
Матична |
47 |
Активно |
Власина Стојковићева |
Истурено одељење |
8 |
Активно |
Власина Рид |
Истурено одељење |
3 |
Активно |
«Вук Караџић» Сурдулица |
Матична |
989 |
Активно |
«Алакинце» Сурдулица |
Истурено одељење |
56 |
Активно |
«Биновце» Сурдулица |
Истурено одељење |
36 |
Активно |
«Сувојница» Сурдулица |
Истурено одељење |
37 |
Активно |
«Ј.Ј.Змај» Сурдулица |
Матична |
621 |
Активно |
Масурица |
Истурено одељење |
57 |
Активно |
Романовци |
Истурено одељење |
|
Угашено |
Ново село |
Истурено одељење |
|
Угашено |
Бело Поље |
Матична |
207 |
Активно |
Мачкатица-Рудник |
Истурено одељење |
12 |
Активно |
Мачкатица-Село |
Истурено одељење |
1 |
Активно |
Дањино село |
Истурено одељење |
3 |
Активно |
Лескова бара |
Истурено одељење |
1 |
Активно |
Кијевац |
Истурено одељење |
2 |
Активно |
Јелашница |
Матична |
149 |
Активно |
Рђавица |
Истурено одељење |
|
Угашено |
Стајковце |
Истурено одељење |
|
Угашено |
Смањење броја деце у појединим насељима условило је гашење неколико четворогодишњих одељења: у Рђавици, Стајковцу, Новом Селу, Романовцима, засеоцима Дејанову, Златанову, потом у Драинцима, Кострушевцу и Сухом долу, а то је перспектива и у Топлом Долу.
Истовремено, у неким насељима има недовољан број деце за рационалну организацију осмогодишњег програма (осмогодишње школе у Клисури и Божици имају мање од 30 ученика), док истовремено има насеља која имају релативан демографски потенцијал (према укупном броју становника, и циљним старосним групама), но у њима нису организоване ни четворогодишње школе (Доње Романовце има 509 стан, а има 63 деце до 14 год.; Дугојница има 33 деце узраста до 14 год.; Загужање има 890 становника, а 150 деце узраста до 14год.).
Потом, Масурица има само подручну школу до 4 разреда ОШ, а има 1245 становника, односно 164 деце узраста до 14год. Слично је и са Сувојницом, која има подручну школу до 4 разреда ОШ, а има 926 становника, односно 87 деце узраста до 14год.
План развоја мреже објеката образовања мора се ослонити на следеће улазне елементе: демографски потенцијал (величину циљних старосних група и демографске трендове), величинске категорије насеља и њихову позицију у насељској мрежи и потенцијал путне мреже на територији општине Сурдулица. Укупна величина старосне групације од 0-7 год. за целу општину Сурдулица је 2363 детета, а од 7-14год. износи 2828 деце, што укупно чини 5191 дете, односно 20,94% укупног броја становника. Овакав податак указује да је, упркос ситуацији у појединим насељима, учешће младе старосне групе у укупној популацији значајно те да ову чињеницу приликом разматрања мреже објеката образовања треба узети у обзир.